Friluftsmat och mat för vandring – eller överlevnadsmat?

Tänk dig att du ska tillbringa de närmsta tre till tio dagarna eller mer långt bort från hem och civilisation. Du ska vandra genom skog och mark. Vilken mat skulle du då bära med dig din ryggsäck? Frystorkad mat, nödmat eller mjukkoserver?

Vandringsmat och överlevnadsmat

När man tänker på det en stund har preppare och friluftsmänniskor en hel del gemensamt. Hur man löser det där med att laga mat ute är ett bra exempel.

Matlagning i det vilda kräver ett visst tänkesätt. Detta gäller oavsett om du är i skogen eller på fjället på din lediga tid eller om du flyr från översvämning, samhällskollaps eller krig.

Vill du preppa finns mycket att lära av friluftsmänniskan. Och omvänt – är du van att vara ute i naturen kommer steget till att bli preppare inte att vara särskilt stort.

Här är några grundläggande krav för mycket av den mat som ska med ut i naturen:

  • Maten ska vara lätt att bära med sig
  • Den ska hålla under många dagar
  • Vara energirik
  • En del av måltiderna ska gå att laga utan energi
  • Maten ska vara lätt att tillaga – få eller nästan inga redskap
  • Du ska inte behöva släpa med dig allt vatten
  • Ju mindre avfall desto bättre – allt ska ju med
  • Sist men inte minst – den ska förstås helst smaka gott också!

Prepparen presenterar här en liten guide om hur du kan tänka kring både turmat och preppingmat som du kan ha med dig ut fält.

Att planera måltider för flera dagar

Oavsett om du ger dig ut på en dagstur eller flera dagars vandring så kommer du garanterat att bli hungrig. En dagstur är enkelt att planera i matväg. Lite klurigare är det när det kommer till flerdagarsvandring.

Maten ska hålla utan kylskåp, vara energirik, lätt att bära och gärna vara välsmakande. Det finns dock inget tillfälle då i princip all mat smakar så gott som efter flera timmars vandring i naturen.

Hur tung din ryggsäck blir beror så klart på vad du prioriterar att ta med dig. Ibland kan tyngre mat vara värd sin vikt. Äter du dessutom upp den först lättar ryggsäcken snabbt.

Vad behövs för att laga mat ute?

För att koka vatten eller för att tillaga turmat är det smidigast att ha med sig ett stormkök (även kallat trangiakök).

Det går givetvis att göra upp eld under förutsättning att det finns ved tillgängligt under vandringen. Du måste dock kolla upp att det inte råder eldningsförbud. Kom ihåg tändstickor och gärna tändstål, samt gasbehållare/t-röd till köket.

Tips – Friluftskök

Trangia spritkök

Behöver du köpa stormkök? Det finns olika varianter:

  • Spritkök: Billigast och enklast, dock lägst effekt.
  • Gaskök: Snabbare och både ganska billigt och enkelt. Fungerar sämre om det är många minusgrader.
  • Multifuel-kök: Fungerar i alla väder, men är dyrare och lite svårare att använda.

Läs mer om friluftskök här.  På Beredd finns Trangia och andra kök som jag tycker är bra.

En bra kniv eller multiverktyg är ett måste på din vandring. Både för att skära mat med och till annat där en vass kniv behövs, t.ex. för tältpinnar eller tände. Komplettera med en spork (gaffel och sked i ett) eller ett bestickset. En liten visp är toppen till att vispa exempelvis pulversoppor. Betydligt enklare än att göra en visp av kvistar.

Ta med dig tallrik/stor kåsa och mugg/kåsa. Idag finns det flera smarta tallrikar som har låg vikt och tar liten plats. Ett tips är att satsa på en djup tallrik eller större kåsa som passar till all mat, även till soppa, gröt, müsli med mjölk med mera. Det finns hopfällbara djupa tallrikar och muggar, vilket gör att de tar minimalt med plats.

Vatten, en nödvändighet

Utan vatten klarar du inte din vandring. Räkna med att du behöver dricka minst 2 liter per dag. Troligtvis behöver du även vatten till matlagning ibland.

Vatten är tungt att bära därför behöver du fylla på under din vandring. Befinner du dig i fjällen finns det gott om bra dricksvatten i bäckar. Även i övriga Sverige finns gott om vattendrag och sjöar även om vattnet inte alla gånger håller samma goda kvalitet.

Använd en karta och planera turen efter vattentillgång. Finns det inte rent färskvatten måste du rena vattnet med ett vattenfilter eller vattenreningstabletter. Det går även att rena vattnet från bakterier, virus och parasiter genom att koka det ordentligt (”stora bubblor”) i två minuter.

Tips – Bra vattenfilter

Sawyer Mini vattenfilter

Sawyer Mini: En av mina favoriter bland alla vattenfilter är Sawyer Mini. Det är litet, lätt, billigt och går att använda på flera sätt.

 

Katadyn Combi vattenfilter med pump

Katadyn Combi: Detta vattenfilter har pump. Det är ett lite dyrare alternativ som passar bättre om du behöver filtrera vatten för flera personer.

 

Kanske börja med färsk mat?

Första dagarna kan det vara lyxigt att ha med sig färsk mat och det är ett billigt alternativ. Visst, det väger lite mer men ryggsäcken blir lättare i takt med att du äter upp maten.

Kanske blir kryddig korv och riktigt potatismos med färska grönsaker vandringens första middag? Ta med potatismos i en termos eller mosa ihop färdigkokta potatisar med smör och salt på lägerplatsen.

Annan bra ”färsk” mat att ta med sig:

  • Kokta ägg håller ett par dagar och är en mättande och bra proteinkälla.
  • Hård salami är gott och lyxigt att ha med sig och håller i flera dagar.
  • Smör håller sig längre än vad man tror utan kylskåp utan att härskna. Det är mycket energi i smör och gott på knäckebrödet eller att använda till stekning.
  • Ost, typ parmesan eller mesost, håller utan problem i några dagar.
  • Mjukostar och kaviar på tub håller sig i flera dagar.
  • Vitlök är gott att piffa upp maten med
  • Pesto känns lyxigt till pastan ute i naturen.
  • Stekfett behövs för stekning, finns på praktisk tub att ta med sig på vandring om du inte vill ta med dig olja i en flaska. Då rekommenderas plastflaska för att minska vikten.

Torrvaror är bra turmat

Det finns en hel del bra torra varor att ha med sig. De håller i princip hur länge som helst. Se bara till att packa dem i lufttäta burkar, flaskor eller påsar så att ingen fukt kommer in vid exempelvis regnväder.

Ett tips är att använda rengjorda små petflaskor till exempelvis kaffepulver och chokladdryck. Förutom dessa två åtråvärda pausdrycker är följande bra att ha med:

  • Mjölkpulver tar du med om du vill ha mjölk till kaffet eller mjölk till gröt och müsli. Blandas med kallt eller varmt vatten. Det finns även gräddpulver om du vill ha en fetare variant.
  • Äggpulver är en bra proteinkälla på vandringen. Du kan få äggröra även på vandringen!
    Pannkaksmix - praktiskt även under vandring
    Pannkaksmix kan kännas onödigt till vardags men är mycket praktiskt på vandringen.
  • Pulversoppa är smidigt att ha med som lunch.
  • Knäckebröd blir tillsammans med pulversoppa en lättlagad lunch. När det gäller knäckebröd är tipset att välja tunna typer med mindre luft i, exempelvis Ryvita och Finncrisp. Idag finns det även många goda energirika fröknäcke.
  • Havregryn för att göra gröt eller äta som de är med bär och nötter.
  • Ris och makaroner. Välj snabbris och snabbmakaroner för att korta ner tillagningstiden och förbruka mindre bränsle vid tillagning.
  • Salt och kryddor piffar upp din mat. Det finns smarta kryddströare med plats för 4-6 kryddor med separata öppningar att ha med sig. Du hittar ströarna i friluftsbutiker.
  • Torkad frukt är gott att ha med sig. Den väger mindre och tar betydligt mindre plats jämfört med färsk frukt. Torkade äppelringar eller bananchips är ett par exempel som väger mycket lite.
  • Torkade tomater sätter piff på din matlagning.
  • Pannkaksmix är perfekt att ta med för att enkelt göra pannkakor. Bara att blanda med vatten och steka!
  • Mjöl och bakpulver till pinnbröd.

Frystorkad mat

Blå Band frystorkad matDet finns ett bra utbud av frystorkad mat. Fördelen med frystorkat är att det är låg vikt att bära, har gott om energi och att du bara behöver tillsätta kokande vatten.

De flesta varumärken har påsar som fungerar som kokkärl. Du häller helt enkelt i vattnet direkt i påsen som den frystorkade maten ligger i, väntar 10-15 min och så är middagen klar. Du sparar även på disken genom att äta direkt ur påsen.

Blå Bands rätter kan tillagas även i kallt vatten, men förlänger tillagningstiden minst 30 min.

Nackdelen med frystorkad mat är att den är dyr. Frystorkat är toppen som nödproviant. Bra om det exempelvis blir någon extra dag på vandringen, eller vid en vandring där du verkligen måste hålla nere packningens vikt.

För dig som preppar har frystorkad mat fördelen att du kan bygga upp ett litet lager som du snabbt slänger ner i din nödväska om du måste bege dig av i all hast.

Hur lång hållbarhet har frystorkad mat?

Vanlig frystorkad mat på påse brukar hålla i 3 – 7 år. Det finns även frystorkad mat på burk som håller i upp till 25 år.

Populära tillverkare av frystorkat:

  • Trek’N Eat
  • Summit to Eat
  • Real Turmat
  • Blå Band
  • Fuel your preparation
  • Adventure Food
  • Friluftsmat
  • Travellunch
  • Mountain House
Tips – Fältransoner och friluftsmat

Frystorkad mat och mjukkonserver

Röda Stjärnan har ett gott utbud av fältransoner och vandringsmat, inklusive frystorkad mat, mjukkonserver och nödproviant. Se alla produkter.

Torka din egen mat

Det går så klart att torka kött, svamp, grönsaker och frukt själv hemma också.

Trattkantareller kan du enkelt torka genom att sprida ut dem på tidningspapper. En del mat torkas bäst i ugn eller i en särskild svamp-och frukttork. Du kan även göra eget äggpulver i ugnen.

Att göra sin egen torkade mat kräver lite mer tid och förberedelser än att köpa hem. Vinsten är att det smakar extra gott när du vet att du gjort det själv.

Du kan enkelt göra din egen favoritmüsli att ta med på vandringen. Blanda t.ex. havregryn, rågflingor, cornflakes, nötter, torkad frukt eller vad du nu vill ha och lägg i slutna förpackningar.

Tips! Blanda i mjölkpulver direkt i müslin när du gör den. Då är det bara att tillsätta vatten, röra runt och vips så har du müsli med mjölk!

Mattork för dig som preppar på allvar

Mattork för att göra sin egen vandringsmat eller mat för prepping

Om du tar din prepping eller friluftsliv på allvar kanske det kan vara intressant att investera i en riktig mattork. Det är en torkugn med flera brickor och en jämn temperatur mellan 40 och 75 °C. Mycket enklare och energieffektivare än i vanlig ugn.

 

Mjukkonserver och konserver

Vandringsmat - mjukkonserv

Mjuka konserver är klara att äta som de är utan att tillsätta vatten. Det är bara att värma påsarna. Till skillnad från frystorkat väger de mjuka konserverna mer, men du har å andra sidan med dig nödmat som kan ätas kall som den är.

Mjukkonserver kan vara ett bra val om du vet att det kommer att bli svårt att tillaga maten och om du bara är borta i någon dag. För längre turer blir det onödigt tungt att bära med sig en massa mjuka konserver.

Vanliga konserver, så som makrill i tomatsås, går så klart också bra att ha med på turen, men även de väger en hel del. Dessutom måste du givetvis ta med dig den tomma konservburken också, vilket kanske inte är så lockande.

Populära tillverkare av mjukkonserver:

  • Blå Band
  • Outmeals
  • 24 Hour Meals

Snacks och mellanmål

Friluftsmat - nötter och snacks

Kom ihåg snacks och mellanmål. Perfekt att ha i fickan när du själv eller vandringskompisen behöver en energikick eller när trötta barn behöver mutas för att gå en bit till.

Idag finns det ett stort utbud av olika protein-barer och barer med nötter och frön. Du hittar dem bland annat i vanliga matvarubutiker.

En favorit för snabb energi är denna vandringsblandning du enkelt gör själv. Blanda lika delar av följande och lägg i små påsar:

  • Hackad mandel (eller andra nötter)
  • Hackad mörk choklad
  • Russin

Naturen har mycket att ge – frukt, bär och svamp

Beroende på årstid och terräng finns det olika förutsättningar att ta för sig av naturens eget skafferi. Det är både gott och roligt att kunna äta det naturen ger.

Bär, växter och svamp får du plocka överallt och det smakar underbart. Vandrar du där det finns vatten kanske det finns möjlighet att fiska (kolla upp om fiskekort behövs, i varje fall om det inte är ett nödläge). Mitt förslag är att ta med sig fiskelina, flöte och krok. Gör sedan ditt eget metspö av en pinne. Färsk fisk i naturen smakar fantastiskt!

Hallon, blåbär och hjortron
Glöm inte att ta vara på naturens läckerheter när du är på vandring. Bär och svamp är gratis, gott och nyttigt.

Sammanfattning

Det kan vara en utmaning att planera vilken mat man ska ha med sig på tur – oavsett om det är för friluftsliv eller prepping.

Ska du ut i naturen som rekreation kan du kanske unna dig lite mer lyx genom att låta åtminstone en liten del av packningen vara i form av färskvaror.

Ska du vara ute flera dagar måste du dels ha med dig mat som håller sig, dels som inte är för tung att bära. Frystorkad mat och torrvaror är en bra ”grundbult” i din vandringsmat. Mjukkonserver är praktiska då de kan ätas kalla, men de väger tyvärr en hel del.

Preppingmat och friluftsmat har mycket gemensamt. Planerar du vilken mat du ska ha med i din Bug Out Bag skulle jag tipsa om att lägga vikten vid frystorkat och torrvaror samt snacks. De har lång hållbarhet och väger lite vilket är bra eftersom du inte vill hindras av onödigt tung packning i ett akut nödläge.

Alternativt kan du köpa nödmat. Den har högt energiinnehåll, tar lite plats och har lång hållbarhet. Dock är ordet ”nöd” minst lika betonat som ”mat” för dessa produkter. De smakar helt enkelt inte lika bra som vanlig turmat.

Vad har du som preppare eller friluftsmänniska för favoritmat att ha med dig ut? Lämna gärna en kommentar nedan!

Omslagsbild av: LHOON, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Lämna en kommentar

Share via
Copy link
Powered by Social Snap