Prepping mot coronaviruset

Coronapandemin har slagit hårdare mot världen än vad många hade kunnat föreställa sig. Tyvärr har vi troligtvis inte lagt det värsta bakom oss än. Hur förbereder vi oss mot corona covid-19? Prepparen.se har satt ihop en snabb-guide om hur du kan preppa mot Corona (eller egentligen mot nästan vilken pandemi som helst).

(Artikeln innehåller annonslänkar)

Förbered dig på restriktioner

Runt om i världen har folks rörelsefrihet begränsats radikalt. Man räknar med att 40 procent av världens befolkning har blivit ombedd att stanna hemma. På många platser – även i Europa – råder utegångsförbud.

Det är ett historiskt läge som för tankarna till krig. Och det är ju faktiskt också ett krig – mot viruset.

Sverige har den mest liberala inställningen till hur viruset ska tacklas. Rörelsefriheten är grundlagsskyddad. Det innebär att det inte ska kunna komma några generella begränsningar i rörelsefriheten som på så många andra håll i världen. Däremot kan individer isoleras och sättas i karantän. Vissa områden, till exempel bostadshus kan också komma att isoleras.

Sveriges approach bygger mycket på individens eget ansvar. Vi förväntas minska våra sociala kontakter, hålla avstånd, sköta handhygien och så vidare. Samtidigt har som bekant redan ett antal restriktioner införts. Bland annat råder förbud mot sammankomster med mer än 50 personer och besök på äldreboenden. Folkhälsomyndighetens råd är också bindande.

Försämras läget kan vi räkna med fler restriktioner. Vi kommer alla att påverkas på ett eller annat sätt av corona.

Snabbguide – prepping mot corona

Jag har valt att dela upp denna guide i tre delar: Att förbereda sig genom att skydda sig själv och andra, förberedelser inför karantän och hur man löser osäkerheten med privatekonomin.

Skydd

Undvik att smitta eller bli smittad genom att:

  • Stanna hemma om du känner dig det minsta sjuk.
  • Var kvar hemma i mist två dagar efter att ha blivit frisk igen.
  • Besök inte äldre människor.
  • Tvätta händerna ofta och använd handsprit när det inte finns tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket.
  • Rör inte vid ansiktet.
  • Håll avstånd till andra och undvik kroppskontakt.
  • Vädra.

Karantän

Förberedelser innan karantän:

  • Bygg upp ett större matförråd men hamstra inte mat i panik.
  • Förbered dig mentalt och prata om corona och er prepping i familjen.
  • Fyll på medicinskåpet så att du klarar dig i 30 dagar men köp inte för mycket mediciner.

Åtgärder under karantän:

  • Håll kontakten med familj, vänner, arbetskamrater o.s.v.
  • Ät nyttigt.
  • Träna.
  • Konsumera inte för mycket av det goda, t.ex. alkohol och godis.
  • Skaffa rutiner.
  • Ta del av nyheter med måtta.
  • Utveckla dig själv.
  • Åtgärder för barnen.

Jobb och ekonomi

Minska risken i din privatekonomi genom att:

  • Gå med i facket för att få full a-kassa och inkomstförsäkring.
  • Hör med ditt fackförbund vad som gäller vid varsel, uppsägning eller konkurs.
  • Fundera på alternativa jobb eller studier.
  • Skaffa en rejäl sparbuffert på ett sparkonto med statlig insättningsgaranti.
  • Spara endast pengar du kan undvara i minst fem år på börsen.

Vi ska titta på dessa tre aspekter om prepping mot corona i detalj i resten av artikeln.

Så förbereder du dig inför corona COVID-19

Det finns många sätt att förbereda sig inför coronaviruset. I skrivande stund har viruset fått stor spridning över en större del av världen. WHO klassar COVID-19 som pandemi. Den som preppat för en pandemi hade bland annat sett över sitt medicinskåp. Men det finns fler saker att göra. Det är inte för sent.

Prepping mot corona i det här läget innebär främst:

  • Minska risken att smittas och att smitta andra
  • Förbereda sig inför karantän och förenkla livet i eventuell karantän och isolering
  • Minska den egna ekonomiska risken

Minska risken att smittas och att smitta andra

Först och främst bör du självklart minska risken att smittas. Dessutom ska du minska risken att du bidrar till att sprida smittan vidare. Råden från Folkhälsomyndigheten är välbekanta vid det här laget:

  • Stanna hemma om du är sjuk: Har du minsta snuva, hosta eller feber ska du stanna hemma. Även om du bara känner dig lite halvkrass – stanna hemma! Det verkar som att det finns fall där personer utan märkbara symptom också smittar, men flertalet fall då smitta sker är troligtvis förknippade med symptom.
  • Skynda inte tillbaks till jobb eller skola: Var hemma i minst två dygn efter att du blivit frisk innan du går till jobb eller skola igen.
  • Undvik att besöka äldre: Eftersom äldre personer löper större risk att bli svårt sjuka i COVID-19 bör du undvika att besöka personer i denna åldersgrupp.
  • Tvätta händerna ofta: Ett av de bästa sätten att undvika att bli smittad av coronavirus är genom att tvätta händerna ofta. Använd tvål och varmt vatten och tvätta noga i minst 20 sekunder.
  • Använd handsprit: Har du inte tillgång till tvål och vatten är handsprit och annan handdesinfektion ett bra alternativ. Alkoholbaserad handsprit måste innehålla minst 60 procent alkohol för att vara effektiv. Är händerna synligt smutsiga ska du alltid tvätta med tvål och vatten.
  • Hosta och nys i armvecket: Genom att hosta i armvecket undviker du att sprida droppar med smitta i rummet. Alternativt kan du hosta eller nysa i pappersnäsduk som du slänger i papperskorgen.
  • Rör inte mun, näsa och ögon: Du blir lättare smittad av viruset om du rör vid näsa, mun och ögon. Tyvärr gör de flesta människor det flera gånger i timmen helt omedvetet. Försök att tänka på att inte göra det!

Andra tips för att undvika smitta

Utöver Folkhälsomyndighetens rekommendationer skulle jag vilja lägga till ytterligare några saker du kan göra för att undvika att bli smittad av COVID-19 eller smitta andra:

  • Undvik kroppskontakt: Genom att undvika kroppskontakt minskar du risken att sprida virussmitta eller bli smittad.
  • Håll avstånd: Vissa myndigheter och organisationer (bl.a. WHO) har rekommenderat att hålla ett avstånd på 1 – 2 meter till andra människor. Vissa forskare hävdar att coronaviruset kan smitta upp till 4,5 meter bort. Håll avstånd helt enkelt innan vi vet hur långt viruset kan färdas.
  • Vädra: Förr i tiden var det högt i tak på sjukhus och fönstren var stora. Det var inte utan anledning. Genom att vädra ofta minskar risken att sprita virussmitta vidare.

Ska man använda munskydd? Munskydd skyddar mot droppsmitta och ger därför visst skydd mot covid-19. Dock måste munskydd och andningsskydd bäras på rätt sätt för att vara effektivt. Just nu behövs denna typ av utrustning nog bäst inom vården.

Förbered dig för karantän och isolering

Du bör förbereda dig mentalt på att du kan komma att behöva tillbringa en tid i karantän. Enligt svensk lag kan en smittskyddsläkare besluta om karantän ifall du misstänks ha blivit smittad av covid-19. Karantän kan till exempel vara i den egna bostaden.

Även om du inte blir tvingad till karantän är den allmänna rekommendationen är att stanna hemma mer för att undvika smittspridning. Speciellt äldre och personer som tillhör en högriskgrupp rekommenderas att stanna hemma.

Coronaviruset har helt enkelt gjort att fler människor än någonsin tillbringar en stor del av tiden hemma. Det är bäst att förbereda sig på att vara hemma mer eller att isoleras i hemmet.

Så här kan du förbereda dig för karantän

Det är bra att förbereda sig för karantän och isolering även om det kanske aldrig blir aktuellt. Här måste jag understryka att det inte får bli fråga om några panikhandlingar. Att börja hamstra mat okontrollerat leder bara till tomma hyllor och frustration.

Detta kan du göra:

  • Bygg upp matförrådet: Du ska inte åka till mataffären och panikköpa konserver. Däremot är det bara sund prepping att ha ett lite större matförråd hemma så att du klarar dig under en tid utan att gå till affären, i varje fall en månad. Bygg upp förrådet gradvis. Köp lite extra varje gång du handlar. Satsa på varor med lång hållbarhet – konserver och torrvaror. Köp bara sådant som du kan tänka dig att äta i vanliga fall. Det vore dumt att behöva slänga allt när coronakrisen är över. Fasa ut gamla varor genom att rotera förrådet – ät av det äldsta och fyll på med nytt.
  • Mental förberedelse: Förbered dig mentalt på att du kommer att hamna i karantän. Då blir omställningen mindre svår. Slipper du karantän kan du se det som en bonus.
  • Prata om det i familjen: En del av den mentala förberedelsen handlar om att prata om det hela i familjen. Alla tänker kanske inte lika. Vissa är oroliga medan andra är kolugna. Alla visar inte oro utåt. Prata om hur ni kommer att hantera en eventuell karantän eller rent av sjukdom. Det är aldrig lätt när familjen splittras för att någon blir inlagd, men det kan underlätta att prata om det i förväg.
  • Läkemedel: Köp in febernedsättande så att du har. Paracetamol är bra vid Corona – men flera andra typer av febernedsättande har visat sig vara skadligt. Köp in så att du klarar dig på eventuella mediciner som du behöver. Du ska dock inte hamstra massor med medicin. Köp en febertermometer om du inte har det redan. Myndigheterna försäkrar att det finns tillräckligt med medicin, men det går inte om alla ska köpa på sig stora lager. Du kan även få hemleverans av medicin genom bl.a. MEDS eller Apohem.
  • Bygg upp en ekonomisk buffert: Se separat avsnitt nedan.

Om du hamnar i karantän eller isolering

  • Prata med andra: Fysisk isolering behöver inte betyda social isolering. Se till att försöka prata och kommunicera mer med andra. Familj, släkt och vänner. Använd telefon, mail, chatt eller sociala medier. Vänta inte på att någon kontaktar dig – ta initiativet!
  • Ät nyttigt: Det blir viktigare än någonsin att tänka på hälsan om du tillbringar all din tid i hemmet. Ät mycket grönsaker och frukt och se till att äta på regelbundna tider. Undvik att småäta mellan målen bara för att du är hemma och har tråkigt. Köp mat på nätet (tips – med kod NY200 får nya kunder 200 kr rabatt) eller skaffa en nyttig prenumeration på matkasse.
  • Träna: Det kan kännas svårt att träna i hemmet, men det är viktigt att försöka hålla igång. Det går faktiskt bra att träna även på mycket små ytor. Situps, armhävningar, squats, hopprep, stretching är några exempel. Kanske yoga? Vanliga hantlar är mitt favoritredskap för muskelträning. De är mångsidiga och tar nästan ingen plats. Ett liggunderlag är också ovärderligt.
  • Se upp med dygderna: Visst kan det vara lockande att korka upp lite oftare när du är hemma hela tiden. Se bara upp! Det blir lätt för mycket av det goda.
  • Skaffa rutiner: Måste du inte upp till jobbet är det lätt hänt att hamna i otakt. Ställ därför gärna väckarklockan på morgonen. Skaffa dig en vardagsrutin som passar ett liv i karantän. Med fasta hållpunkter blir det lättare att uthärda. Vi behöver rutiner.
  • Måttligt med nyheter: Visst är det viktigt att hänga med i vad som händer i samhället och i kampen mot viruset. Men se upp så att du inte ständigt följer nyhetsrapporteringen. Försök att fokusera på annat.
  • Utveckla dig själv: Ta vara på tiden i karantän och försök att utveckla dig själv på något vis. Trots pågående coronapandemi kan du fortfarande beställa hem det mesta i prylväg på nätet och få hemleverans på någon dag. Sedan finns det mängder med kurser och instruktionsvideor på YouTube. Här är några spontana förslag på aktiviteter:
    • Börja teckna eller måla
    • Läs böcker
    • Lär dig spela ett instrument
    • Lär dig programmera
    • Skapa en blogg eller vlogg
    • Skriv och publicera en bok
    • Börja virka, sticka eller sy
    • Laga mat
    • Bygg modeller
    • Åter igen: träna
  • Tänk på barnen: Har du barn behöver du tänka till lite extra. Barn reagerar olika på nya situationer. Karantän är ingen normal situation. Mycket av det som gäller för vuxna gäller även för barnen. Skaffa rutiner och skapa tid för lek. Håll dem informerade om vad som händer. Är barnen på annan ort är det viktigare än någonsin med regelbunden kontakt.
Man som tränar i skyddsutrustning.
Det är viktigt att hålla formen i karantän. Så här svårt behöver det definitivt inte vara.

Minska din ekonomiska risk

Det finns en stor risk att coronapandemin leder till ekonomiska problem för många. Vi har redan sett ett antal konsekvenser. Det är rekordhög takt i antal varsel. Företag går i konkurs eller får rekonstrueras. Flera av oss kommer tyvärr att bli arbetslösa.

På ett samhällsplan kan en pandemi som drar ut på tiden leda till långvarig lågkonjunktur, recession eller till och med depression. Enligt Harvardekonomen Keneth Rogoff, som tidigare var chefekonom på Internationella valutafonden kan den minskade globala efterfrågan leda till stagflation.

Stagflation innebär ekonomisk tillbakagång i kombination med inflation. Med andra ord: arbetslöshet samtidigt som pengarna minskar i värde. I värsta fall blir det en negativ spiral. Otäckt.

Risken varierar mellan branscher

Det går bra att preppa mot ekonomisk risk, men först några ord om hur risken varierar mellan branscher. Hur stor den individuella ekonomiska risken är varierar nämligen mycket.

Jobbar du inom stat, landsting och kommun lär risken för att bli arbetslös vara betydligt lägre än om du jobbar inom privat sektor. Men även inom privat sektor varierar risken betydligt.

Sektorer som inte påverkas negativt (eller rent av positivt) av corona:

  • Vård och omsorg: Sjukvårdspersonal – oavsett om det är inom offentlig eller privat sektor lär knappast behöva oroa sig för att tappa jobbet. Samma sak gäller för äldreomsorg och annan omsorg.
  • Dagligvaruhandeln: Upplevde ökat tryck då människor började hamstra förnödenheter. Över det stora hela lär dagligvaruhandeln fortsätta ungefär som tidigare. De butiker som erbjuder hemleverans lär få ett försprång.
  • Matleveranser: Alla företag som jobbar med matleverans är vinnare. Här hittar vi t.ex. Wolt, Uber Eats och Foodora.
  • Spelbranschen: Jobbar du med datorspel eller andra spel kan du glädjas åt att fler människor än någonsin spelar datorspel nu under coronapandemin.
  • Apotek: Går på högvarv. Apoteksbranschen anställer ny personal.
  • E-handel: Vissa e-handelsföretag kan gynnas av den minskade konkurrensen från varuhus. Många väljer att handla på nätet istället för att besöka butik.

Sektorer som påverkas negativt av corona:

  • Resor, hotell och restaurang: En av de sektorer som drabbas hårdast när vi håller oss hemma och inte längre kan resa.
  • Servicesektorn: Även övriga delar av servicesektorn påverkas mycket negativt. Här hittar vi frisörer, gym, butiker och så vidare. Ställen som folk undviker för att inte bli smittade.
  • Detaljhandeln: Drabbas hårt, främst kapitaltunga delar som t.ex. bygg, hemelektronik och möbler. När sparkapitalet tappar i värde på börsen och då folk tappar jobb väntar man gärna med lite större inköp.
  • Industri: Många industribolag drabbas negativt av corona till följd av minskad efterfrågan. Minskad produktion och varsel. Vissa industribolag har dock inte påverkats särskilt mycket än. Sektorn är dock känslig för eventuell långvarig ekonomisk nedgång.
  • Fintech: Unga fintech-företag som lånar ut pengar till konsumenter kan åka på en rejäl smäll när folk inte har råd att betala tillbaks sina lån.
  • Enskilda företagare: Många enskilda företagare inom olika områden kan drabbas hårt. Många småföretagare hade redan små marginaler innan corona.

Skaffa en sparbuffert

Hur du minskar din ekonomiska risk i samband med corona covid-19 beror mycket på hur din ekonomiska situation ser ut idag.

Gemensamt för alla är att man alltid bör ha en sparbuffert. Du bör nog ha tillräckligt för att klara åtminstone ett par – tre månader utan inkomst. Skulle du tappa jobbet eller få lägre lön kan du ta av bufferten istället för att låna.

Utgå från hur stora utgifter du har varje månad och multiplicera med antal månader som du vill klara dig utan lön.

Att göra:

  • Sätt in lite pengar varje månad på ett bankkonto med statlig insättningsgaranti och fria uttag till dess att du har tillräckligt stor buffert.

Gå med i a-kassan

Om du är medlem i a-kassan kan du få upp till 80 procent av tidigare lön om du förlorar jobbet. Tjänar du över ca 25 000 i månaden behöver du inkomstförsäkring via ett fackförbund för att kunna få 80 % av din tidigare lön.

På grund av covid-19 har Regeringen nyss sänkt kraven för a-kassa:

  • Sänkt timkrav: Du behöver nu bara ha jobbat i 60 timmar i månaden de senaste sex månaderna för att få a-kassa.
  • Lägre medlemsvillkor: Du behöver nu endast ha varit medlem i a-kassan i 3 månader istället för 12 för att få mer än grundbeloppet.
  • Höjt tak: Taket för hur stor ersättningen kan bli höjs tillfälligt från 910 kronor till 1 200 kronor under de första 100 dagarna.
  • Höjd grundersättning: Grundbeloppet (det man får om man inte uppfyller villkoren för full a-kassa) höjs från 365 kronor till 510 kronor året ut (2020).

Samtidigt vet vi inte hur långtgående konsekvenserna blir av coronapandemin. I en ekonomisk nedgång förlorar inte alla jobbet på en gång. Det är fullt möjligt att det kommer fler varsel längre fram.

Att göra:

  • Gå med i ett fackförbund och skaffa a-kassa. Då kan du få ersättning om du blir arbetslös efter tre månader från och med det datum du gick med i facket och a-kassan.

Läs på om varsel och uppsägning

Ta reda på dina rättigheter utifall du skulle bli varslad.

Visste du till exempel att föräldraledighet inte är alls är någon garanti för att inte bli uppsagd? Eller att arbetsgivaren inte kan förkorta uppsägningstiden utan ditt medgivande?

Genom att veta vilka rättigheter du har inför ett eventuellt varsel eller en uppsägning kan du kanske minska oron något.

Unionen har sammanställt bra svar på frågor kring jobb och coronaviruset.

Fundera på alternativa jobb

Vi har kunnat läsa i tidningarna om hur kabinpersonal på SAS valt att skola om sig till vårdbiträden. Tillfälligt eller långsiktigt – spelar ingen roll.

I de flesta ekonomiska lägen och krissituationer är det både överskott och brist på arbetskraft samtidigt men inom olika sektorer. Problemet är bara att arbetskraft är ”trögflytande”. Många jobb kräver specialisering, vilket tar tid.

Har du inte studerat på universitet eller högskola och kan klara dig på studiebidrag och studielån kan det vara läge att börja. Här du utrymme för CSN kvar från tidigare studier kan du kanske komplettera med nya kurser eller specialisering. När du är klar med detta kanske stormen har lagt sig.

Höstterminen på universitet och högskolor börjar i slutet av augusti eller början av september 2020. Sista anmälningsdag till höstterminen 2020 är 15 april så det är ganska bråttom.

Tips: Flera universitet och högskolor tillåter sen anmälan efter att de publicerat det första antagningsbeskedet. Till vissa kurser och program kan du alltså anmäla dig även efter anmälningsdatumet. Läs mer på antagning.se.

För att byta yrke kan du gå en kort yrkesutbildningyrkeshögskola eller Yrkesvux. Det lär finnas en efterfrågan på arbetskraft inom det mesta inom sjukvård och omsorg till exempel. Det är olika anmälningsdatum för yrkesutbildningar men för höstterminen är det sista anmälningsdag ofta någon gång under april eller maj.

Se över ditt sparande

Börsen föll handlöst när de första konsekvenserna av coronapandemin var ett faktum i Europa och USA. Känner du dig lite ängslig över dina sparpengar är du inte ensam.

Fundera på syftet med ditt sparande. Är du mycket långsiktig (minst 5 – 10 år) är det troligtvis bäst att fortsätta spara regelbundet varje månad. Det ger möjlighet till bra avkastning på sikt. Hittills har börsen alltid återhämtat sig efter stora kriser. Ett sparande i fonder eller aktier förutsätter förstås att du redan har en sparbuffert som jag skrev om lite längre upp.

Pengar som du behöver de närmsta åren ska du dock inte spara på börsen. Gör du det riskerar du att tvingas sälja när dina innehav tappat en stor del av sitt värde.

Prepparen.se har tidigare skrivit om hur man kan förbereda sitt sparande inför en kris. Diversifiering är ett nyckelord här. Sprid på riskerna. Lägg inte alla äggen i samma korg. Är du orolig för stagflation kan det vara en idé även äga en del guld framöver.

Att göra:

  • Pengar som du eventuellt behöver så länge som coronakrisen pågår bör du ha på ett sparkonto med statlig insättningsgaranti.
  • På börsen ska du endast ha pengar som du kan avvara i minst 5 år.
  • Fonder och aktier kommer troligtvis att vara mycket lönsamt på lång sikt. Fortsätt gärna månadsspara om du kan.
  • Diversifiera dina tillgångar. T.ex. aktier, räntepapper och guld för att minska risken.

Sammanfattning

Det finns flera saker att göra för att preppa mot coronaviruset och den lömska sjukdomen covid-19. Jag har här gått igenom tre typer av prepping mot en pandemi vilket corona är.

Först och främst har vi diverse åtgärder för att skydda dig mot smitta och för att undvika att smitta andra. Här är det mesta redan känt för de flesta. Tvätta händerna, använd handsprit, besök inte äldre, pillra inte i ansiktet, håll avstånd och så vidare.

För det andra finns det flera saker att göra för att förbereda sig inför karantän. Bland annat är det bra att försiktigt bygga upp ett matförråd och skaffa läkemedel utan att panikhamstra. För ett liv i karantän finns också flera tips. Bland annat att är det bra att skapa rutiner, hålla kontakt med familj och vänner, tänka på att äta nyttigt, träna och hitta på något meningsfullt att göra.

För det tredje handlar prepping mot corona mycket om att förebygga de ekonomiska konsekvenserna av viruset. Ekonomin kommer onekligen att drabbas och många kommer att bli arbetslösa. Gå gärna med i fack och a-kassa, se till så att du har en sparbuffert och fundera på hur du ska förhålla dig till dina sparpengar i fonder och aktier.

Stay safe!

Lämna en kommentar

Share via
Copy link
Powered by Social Snap